zondag 14 mei 2017

De laatste weken...

Ja we leven nog, maar we zijn er maar druk mee. En erover schrijven blijft dan uit :)
Eigenlijk gaat het heel goed hier, lekker druk en bezig met van alles. Voornamelijk achter een peuter aan rennen (is ze al een peuter met bijna 1 jaar?). Ze kruipt met plezier het hele huis door en als je niet rondkruipt is het vast wel weer tijd om haar schoon te maken aan de een of andere kant. Maar het is een lieverd en we hebben het heel gezellig met zijn drietjes.

We hebben momenteel een mierenprobleem in de keuken, die komen ergens uit de spouwmuur en kruipen overal heen. De combinatie van baby-die-met-eten-smijt en mieren staat garant voor extra extra veel werk, en schoonmaken was al niet mijn hobby (en nee dat smijten gaat niet expres, maar op de een of andere manier vind je het eten overal terug).

Verder heb ik onze belastingaangifte eindelijk ingestuurd, maakte ik paardenbloemenjam, hebben we vorstschade gehad in de tuin, ben ik weer een keer bij de tandarts geweest, hebben we afgelopen weekend weer opa & oma op bezoek gehad, is Maarten weer druk aan het werk, probeer ik het huis aan kant te houden, probeer ik in de tuin nog wat te doen, heb ik nog wat extra op geruimd en heb ik besloten dat Vera's kamer wat veranderd moet worden van baby-kamer naar peuter-kamer zodat ze daar lekker kan spelen. Druk dus.

steeds meer groen!

De moestuinbakken bevallen goed en staan er steeds voller bij, de eerste dingen heb ik er al uit geoogst. Verder loop ik qua moestuin wat achter op (mijn gewenste) schema en baal ik flink van de luizen in de kas. Ik ben momenteel de courgette- en pompoenplanten aan het afharden en die hoop ik morgen of overmorgen in de grond te zetten. Dan word het de hoogste tijd om de kas te legen, zodat de tomaten in de volle grond kunnen. Ik was al wat laat met (een deel) van de tomatenplanten maar de luizenplaag heeft de planten geen goed gedaan, vooral de kleintjes hebben er onder te lijden. Bleh.

hmmm

Iemand nog een goede tip tegen luizen in de kas? Het is hier een regelmatig terugkerend probleem, vooral in het voorjaar. Mijn moeder zegt altijd 'gele zeep en spiritus' maar ik vraag mij af hoe eco dat is, zeker in de kas waar het niet regent. Brandnetelgier dan, werkt dat goed? Volgens mij is het nog het beste om ze er handmatig af te halen en dat bij te houden maar wie heeft daar tijd voor (met een baby)... ik niet ;)

De kas een week of twee geleden

Het is trouwens voor het eerst dat het mij niet aan onderwerpen ontbreekt maar dat ik toch niet aan schrijven toe kom, maar hopelijk vind maak ik binnenkort toch nog wat tijd voor extra berichtjes.

16 opmerkingen:

  1. Lieveheersbeestjes aanschaffen, dit kan via internet. Zij zijn een natuurlijke bestrijder van luizen. Uitroken van een kast om de zoveel tijd is ook altijd goed om ziekten te bestrijden, wel doen als de kast leeg is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hs, dit hebben wij al eens gedaan.
      http://wegnaarzelfvoorziening.blogspot.de/2015/08/bladluizen-bestrijden.html

      Echter vind ik het een dure grap worden om het steeds zo te doen, vandaar dat ik een alternatief zoek :)

      Verwijderen
    2. Kunnen die beestjes dan niet zelf gekweekt worden?

      Verwijderen
    3. Heb even gezocht: paarseizoen is april/mei, er staat een video over op youtube met de titel het kweken van lieverheersbeestjes, helaas geen directe link te zien. Succes, en laat het ons weten hoe het is gegaan!

      Verwijderen
  2. Wat balen van alle beestjes, mieren en luizen, en de vorstschade. De moestuin ziet er wel mooi uit hoor! Helaas geen tips tegen luizen. Ik wandel nog wel eens met een potje op zak en neem dan alle lieveheersbeestjes mee. Heb 2 jongens die goed helpen zoeken :)
    En Vera is nu bijna een dreumes en vanaf 2 een peuter;) Wat een heerlijk ondeugend koppie heeft ze.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja, dreumes. Thanks.
      Lievenheersbeestjes vangen kan ook nog, ik zal eens opletten.

      Verwijderen
  3. Brandnetelgier heeft bij mij eens perfect geholpen. Wel, bij mijn planten dan. Ik had het niet eens zo laten verrotten. Wat een prachtige foto van je meisje. Ondeugd :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is een enorme ondeugd en zo vreselijk ondernemend. Aan de ene kant veel werk maar ook heel erg leuk :)

      Verwijderen
  4. Ach, wat een lekker moppie is Vera!
    Bij mij lukte het soms om met een harde straal water van de tuinslang de luizen er af te spuiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Luizen zijn dit jaar voor het eerst een probleem. In de kas verwacht je niet zo snel luizen.

    Mijn verhuisde zwarte bessen zitten vol met luis. Niet leuk. Ook de ene echt al oude zwarte bes in de vorige moestuin. Heel groot zit vol.
    Ik heb geen goede ervaringen met zachte zeep. Wat dan wel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het probleem met de kas hier is dat de luizen geen natuurlijke vijanden hebben, zeker in het vroege voorjaar als de deuren nog veel dicht staan. Hier worden de luizen uitgezet en geholpen door mieren, maar ook die zijn wat lastig te bestrijden zonder gif.

      Misschien dan toch brandnetelgier?

      Verwijderen
  6. Wat een heerlijk ''boeverige''foto van Vera . En biologische luizen bestrijding ? Ik kan je helaas niet helpen .Wij gebruikte bij de rozen ook altijd groene zeep en spiritus. Misschien een eco middeltje uit de winkel?In ieder geval een lastig iets en veel succes met het zoeken naar een oplossing.
    Gr Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je kunt ook knoflookpoeder op de aangedaane planten strooien. De luizen zijn daar niet zot van. Tegen mieren helpt kaneel goed. Is ook niet giftig voor je kindje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto van Vera. Veel mieren dit jaar he. Bij ons zitten ze ook veel in de kas. Goede tip van de kaneel. En het soms niet toekomen aan schrijven is herkenbaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen