donderdag 18 augustus 2016

Plantaardige melk

Sinds enige tijd eet ik mijn zelfgemaakte muesli s'ochtends met plantaardige melk. Een tijdje kocht ik soja-rijstmelk maar a €1,- per literpak was dat duur,  bewerkt en had ook nog eens onnodig veel afval. Dus ik besloot het zelf te maken.

Voor zover ik weet heb je met zelfmaken de volgende opties:
Rijstemelk
Amandelmelk
Sojamelk
Havermelk

Amandelmelk leek mij wat prijzig en rijstemelk veel werk (de rijst zou je uren moeten koken?). Haver is echter goedkoop, word lokaal geproduceerd en de melk leek gemakkelijk te maken.

Er zijn verschillende recepten op internet, de basis is een kop havermelk laten weken in 3 koppen water. Daarna blenden in de keukenmachine en in een kaasdoek o.i.d. uit laten lekken. Voor zoetheit weken en blenden sommige mensen wat dadels mee, anderen houden niet van zoet en voegen enkel een snufje zout toe. De melk is wat waterig maar voldoet voor mijn muesli prima.

Op zich werk dit basisrecept voor mij, maar ik vind het soms wat snel bedorven. Het recept is goed voor 3 dagen en langer is het ook niet houdbaar. En toen bedacht ik mij dat hier wellicht nog iemand tips heeft. Dus, iemand hier die ook zelf plantaardige melk maakt ? En wil je jou succes recept delen?

21 opmerkingen:

  1. Ik heb wel eens rijstemelk gemaakt. Dat was lekkerder dan de variant uit de winkel, maar inderdaad wel veel werk. Ik heb het toen ingevroren, en dat werkte ook prima. Misschien kun jij je havermelk ook invriezen in dagelijkse porties?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ik kunnen proberen, dan zou ik de avond ervoor een portie uit de vriezer kunnen halen. Ik heb niet al te veel ruimte in de vriezer, eerst maar even wat fruit eruit eten ;)

      Verwijderen
  2. Ik ben zelf helemaal niet van de melk, maar wat een leuk idee. En die havermelk is wel heel makkelijk te maken zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zeker, ook handig als je (plantaardige) pannekoeken wil maken. Ik at mijn muesli eerst altijd als 'overnight oats' een nachtje geweekt met wat water en een geprakte banaan. Maar in de zomer vind het het met melk lekker.

      Verwijderen
  3. Cashewmelk maken, dat heeft iets meer smaak dan amandelmelk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even een aanvulling, want op de ipad typt het niet zo handig. Helemaal als hij elke keer letters weg laat.
      Cashewnoten hoef je niet voor te weken, maar neem ze wel zo vers mogelijk. Deze kan je direct met water mengen. Zodra het de juiste dikte heeft, even proeven en eventueel afmaken met wat suiker of agavesiroop (wat je lekker vindt) en wat zout. Klaar.

      Verwijderen
  4. Zou je het ok kunnen koken en het daarmee wat langer houdbaar kunnen maken> Of na 2 dagen dat met de rest pas doen.

    Kokosmelk kan toch ook van geraspte kokos? en dan heb je later de vezels ook nog voor hergebruik. Ik deed dat eens en droogde de vezels in de oven maar helaas te hard waardoor het verbrande. Nu mijn keuken klaar is ga ik weer wat vaker experiementeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het nadeel van koken is dat er ook veel voedingsstoffen kapot/verloren gaan. Dus dat wil ik voorkomen.

      Kokosmelk, ik heb het eens opgezocht en dat kan je inderdaad ook maken van geraspte kokos. Weer wat geleerd. Het lijkt echter meer werk en is ook maar 3 dagen houdbaar, jammer.

      Verwijderen
  5. Misschien kun je invriezen een keer proberen. Succes ! Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je bedoelt ws. dat je havervlokken moet weken? Of gewoon haverkorrels? Dat staat niet juist in je tekst. Ik zou, denk ik, invriezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hej,
    Heerlijk he zelf eten maken en weten wat je dan binnen krijgt.
    Ik heb veel fruitbomen en bessenstruiken dus maak ik mijn eigen jam. Van de appels maak ik appelstroop.
    Maar nu over de melk. Zelf heb ik wel eens rijstmelk gemaakt en dat was inderdaad wat werk. Nu heb ik alle tijd maar jij met de kleine meid wat minder. Maar v.w.b. de havermelk: doe jij ook citroen bij het water wanneer je de havermout weekt?
    Hier een recept.
    http://voedzo.nl/recepten/zelf-havermelk-maken

    Groetjes uit Zweden
    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip, ik doe er momenteel geen citroensap in maar dat ga ik nu wel doen.
      Bij dit recept staat wel dat het 4 tot 5 dagen houdbaar is in de koelkast, vraag mij af of dat verschil komt door de citroensap of dat ik iets verkeerd doe.

      Verwijderen
  8. Ik denk dat koken wel eens nadelig kan zijn vanwege de zetmeel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Klopt. Bij mij werd warme havermelk extreem slijmerig. Jammer want ik had toen zo'n zin in chocolademelk. Bij gekochte melk weet ik niet wat er gebeurd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb je een mail gestuurd... gezien? :-) groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beetje laat misschien maar toch nog antwoord: zoek een maat die ongeveer voor 3 dagen is. Bijvoorbeeld een klein kopje, nadeel is wel dat je het dan meer moet maken maar bij mij is 3 dagen ook ongeveer het maximum.
    Voor rijstmelk: ik maak het soms zonder de rijst te koken, lees hier http://mijnnieuwelevenswijze.blogspot.be/2013/11/rijstmelk.html of dor gewoon extra rijst te koken als we rijst eten (of een restje gekookte rijst te gebruiken) lees hier http://mijnnieuwelevenswijze.blogspot.be/2014/02/rijstmelk-van-zilvervliesrijst.html

    Cashewnoten zijn wel makkelijk maar ze hebben een heel grote voedselvoetafdruk en ik gebruik ze liever niet. Lees hier: http://www.watervoetafdruk.be/noten-en-zaden

    Zelf maak ik ook plantaardige melk Al heb ik ook wel altijd een paar pakken sojamelk in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je uitgebreide aanvulling. Ik zal het eens rustig bekijken!

      Nu gebruik ik inderdaad een hoeveelheis voor 3 dagen, dus ik gooi maar zelden wat weg.

      Ook een goed punt wat betreft de cashewnoten, hoewel dat ook deels voor rijst op gaat natuurlijk.

      Verwijderen
  12. Geweldige blog allereerst !
    Even een tip:
    Week altijd alle granen en bonen eerst 24 uur en ververs het water een paar keer. Spoel daarna heel erg goed.
    Dit ivm het fytinezuur die de opname van mineralen volledig tegenhoudt, met name bij soja maar ook bij (andere) bonen en granen.
    Succes !

    BeantwoordenVerwijderen